Om meg

Bildet mitt
Vålerenga, Oslo, Norway
Jeg er en aktiv småbarnsmor med full jobb, 2 gutter på 4 og 6 år, instruktør på SATS og en ganske fersk interesse for løping. Begynte bloggelivet da vi var 7 måneder i USA i 2011 og skrev små reisebrev hjem. Liker å blogge og nå blir det mest om trening, men litt blir det også om hverdagsliv, mat, Osen og nytt landsted og ting jeg tilfeldigvis ønsker å kommentere. Min mail: ingunnmosshildrum@hotmail.com

torsdag 23. juni 2011

Uteliv, trening og sol og sommer

Det er ikke så mye nytt å melde om.
Det er fortsatt deilig sommervær og jeg orker i hvert fall ikke de helt store prosjektene når det er så varmt. Dagene går nå stort sett ved at Jarle drar på jobb tidlig, gutta og jeg sover til vi våkner, slapper av med tegnefilm og frokost før avgang barnehagen. Teo er der i rundt 3 timer mens Fredrik og jeg gjør ærend, vi har vært på cafè eller går i parken. Spesielt Jarle har vært flink til å lese for Fredrik og vi er nå i gang med Harry Potter nr 5, Føniksordenen, en murstein på nesten 1000 sider.
Vi henter Teo og handler og drar hjem. Blir gjerne inne til rundt kl 15 fordi sola er varm og sterk. Etter det trekker vi ut til bassenget og skriker og skråler der til Jarle kommer hjem. Middag, barn, barn, barn, trening, kveldsmat, barn i seng og litt voksentid før natten kommer.

Møbelsalg
Av ting som har skjedd så har Jarle funnet en dansk familie som skal kjøpe alle møblene våre. Vi kjøpte hele flyttelassen i desember av Jarles kompiskollega Linus. Flytteselskapet kom og monterte alt på 3timer. Vi betalte 2000 dollar og har nå gått ned til 1800$. Vi har kjøpt en del ting, køyeseng med madrasser, 4 nye dyner, lamper, en lenestol, en seksjon. På den annen side må man bare innse at familien vår bruker opp møbler. Noe ser godt brukt ut, for å si det sånn.
Mest sannsynlig kjøper denne familien bilen vår også, men de vil se den først når de kommer 26. juli.
Check.
Alt som kan krysses av på listen er fantastisk!

Uteliv
I går var jeg ute med Anniina (Jarles kollega og min finske venninne), Krista (en finsk venninne av Anniina og ei til jeg faktisk ikke husker hva heter (til mitt forsvar er hun da altså et finsk navn...). Vi var ute i Palo Alto, drakk noen glass vin, spiste middag på Cheesecake Factory (de har god mat i tillegg til fantastiske kaker..) og fikk endelig tatt denne rosa jentedrinken vi har prøvd å få til lenge. Deilig å være ute sammen med noen alene.

Trening
Treninga går sin gang. Fikk meg en langtur for et par dager siden på 17km og i dag løp jeg en litt rask 6km. På tirsdag kjente jeg det litt i knærne og lurer på om meniskene kanskje prøver å si i fra at jeg må kutte ned på asfaltløping og tempo i nedoverbakker. Kjente smertene fra ca 9km og måtte nesten komme meg hjem. Ble ikke noe høyt snittempo, for å si det sånn. Det var mye bedre i dag, så jeg får bare føle meg fram. Vil jo gjerne fortsette med dette, så da får man også prøve å høre etter på hva kroppen vil og ikke vil. Pluss at jeg prøver å lære så mye som mulig om løpeteknikk etc fra  bloggene jeg følger.
Eks:
* Lave skuldre for å puste bedre, 90 grader i albuen, hente noe i baklomma og putte det i munnen (bevegelsen man skal ha med armene).
* Foten skal settes ned under hoftene, ikke lenger fram. Heller kortere steg og raskt opp igjen fra bakken. Her lærte Anna meg også at dersom man skal løpe på forfoten (altså lande på tåballene) så må man ha et ganske høyt tempo for at det skal kunne gå, regner med hun mener et sted raskere enn 5min/km.
* Drikke underveis dersom man skal løpe langt (over en time) eller dersom det er varmt. Spesielt fram til 5 km før mål vil man kunne nyttiggjøre seg både vann, sukker og salt. Etter dette tar det gjerne lenger tid (enn disse 5 km) for tarmen å nyttiggjøre seg inntaket, og med andre ord ikke nødvendig.

Har du enkle og gode tips så er jeg lutter øre!

Har ellers løpt i senk Adidasløpeskoene jeg hadde med meg hit og bør snarest gå til anskaffelse av et par jeg kan bytte Mizunoene med, liker at skoene får tørket godt og hvilt seg mellom øktene.

Midtsommer kom og gikk. Vi feirer sammen med en svensk familie med 3 barn i morgen. Det blir hyggelig.

Ingen kommentarer: