Om meg

Bildet mitt
Vålerenga, Oslo, Norway
Jeg er en aktiv småbarnsmor med full jobb, 2 gutter på 4 og 6 år, instruktør på SATS og en ganske fersk interesse for løping. Begynte bloggelivet da vi var 7 måneder i USA i 2011 og skrev små reisebrev hjem. Liker å blogge og nå blir det mest om trening, men litt blir det også om hverdagsliv, mat, Osen og nytt landsted og ting jeg tilfeldigvis ønsker å kommentere. Min mail: ingunnmosshildrum@hotmail.com

torsdag 17. februar 2011

Storm

Vel, for oss hardbarka vikinger fra nord er vel det å ta i litt. Men ja, det regner og ja, det blåser. Surt og guffent, men storm er det ikke per norsk definisjon ihvertfall.
Gutta har vært på skole og barnehage, ingen som har vært i nærheten av å få lov til å gå ut. Jeg har farta rundt hele dagen og forsøkt å ordne diverse saker og ting og i butikker, banker etc har de vært forferdet over at jeg i det hele tatt har orket å gå ut når jeg ikke må! Hmmm, jeg har på meg regnjakke, så det går nok greit.

Hadde store planer om å kjøpe meg en Iphone4 i dag. Gledet meg som et lite barn, tok ut penger i tilfelle det norske VISA-kortet ikke skulle gå gjennom (ca 4 av 5 betalingsterminaler godtar ikke VISA uten kreditt). Såå nedtur når det viser seg at de har oppgradert sikkerheten på utgave nr 4. Telefoner solgt i USA skal ikke være mulige å åpne, dvs at det ikke er mulig å bruke norske SIM-kort på dem -selv om man kjøper den uten abonnement. Selvfølgelig er det fysisk mulig å åpne en slik telefon, men USA har bestemt seg for å være teite. Æsj. Ble så skuffa at jeg tok meg en tur på Abercrombie & Fitch (og London-jentene: det var ingenting mot våre besøk hos A&F i London;o) ). Og for de som ikke vet hva A&F er, så er det en kleskjede fra New York. Det er så vidt de merker butikkene sine på fasadene og i London var det horder av folk på utsiden. Inne spilles det det HØY musikk, det syder av parfymen deres, Fierce, og det er som å komme inn på et utested.
Kjøpte bare litt. Og i regnværet var jeg forresten nesten helt alene der inne og fikk god service.


Et av de mindre vovede bildene fra A&F, og så flagget da selvfølgelig, Stars and Stripes

Kjøpte meg selvfølgelig også en kaffe. Og Benedicte, i dag orket jeg ikke en kald frappuccino, men skal prøve så fort det blir sol igjen.

Hadde også en sinnsyk bil-opplevelse. På mange av veiene her er det to og tre filer i hver retning. Ikke fordi det er en motorvei, men fordi det skal være plass til flere biler i rushet. Det virker ikke som de har noen regler for at man kjører raskere og raskere jo lenger mot venstre man kommer. Det er litt sånn at gamlemor knuger seg godt opp i rattet og kjører 10 miles under fartsgrensen i venstrefeltet og tøffen på 45 år bruker alle feltene om hverandre og jeg ligger i midten, så er jeg stort sett ikke i veien for noen.
I dag kom jeg inn på en slik vei og lå lengst til venstre. Skulle bytte fil og blinker, kikker bak, sjekker framover og kikker bak samtidig som jeg begynner å legge over i ledig luke. Da kommer tøffen på 45 vet du, uten blinklys og suser mellom filene for å finne raskeste veien til neste røde lys (der vi selvfølgelig alltid blir liggende ved siden av hverandre uansett, for DET GÅR IKKE FORTERE Å KJØRE SÅNN NÅR DET ER MYE TRAFIKK). Jeg fikk kastet meg tilbake til venstrefila og satt med hjertet i halsen og neglene i rattet. Hadde jeg litt av skylden selv også? Han kom jo tross alt fra min høyre.
Vel, samme prosedyre igjen, blinke, kikke, sjekke, kikke og svinge. Og tror dere ikke gamlemor vrenger inn fra høyre da! Er det mulig! Har de ikke hørt om blinklys eller!! 
Pen.. forlenger

Stort sett er disse amerikanerne ganske greie i trafikken, men det er et par rare regler her hvor jeg har tenkt "ja, men hva hvis...?" og nå ble antagelsene mine verifisert. Her kan det gå galt uten at man egentlig kan legge skylden på noen. Konklusjonen ble å ikke legge over dersom det er biler i noen av filene ved siden av (det er opp til 6 filer¨på motorveien, så la oss si de tre nærmeste filene). Og forbikjøring på høyre side virker å være lov i dette landet.

Har ikke fått trent enda. Vi får se hva dagen bringer. Senere i dag blir det nok mest klesvask, reing av senger og fixing til i morgen.

1 kommentar:

Tonje sa...

Vi leide en sånn forlenger da vi kjørte fra Miami til Key West! hehe;)

Suprise! Jeg kommer på besøk sammen med pappa i påska! Gleder meg veldig veldig, må bare forandre på navnet på billetten og sånn.

Gøy å lese bloggen, følger med!:)

God klem!