Om meg

Bildet mitt
Vålerenga, Oslo, Norway
Jeg er en aktiv småbarnsmor med full jobb, 2 gutter på 4 og 6 år, instruktør på SATS og en ganske fersk interesse for løping. Begynte bloggelivet da vi var 7 måneder i USA i 2011 og skrev små reisebrev hjem. Liker å blogge og nå blir det mest om trening, men litt blir det også om hverdagsliv, mat, Osen og nytt landsted og ting jeg tilfeldigvis ønsker å kommentere. Min mail: ingunnmosshildrum@hotmail.com

tirsdag 24. januar 2012

LARK -soveapplikasjon

Vi har kjøpt ny seng.



Opprinnelig hadde vi en rammemadrass fra IKEA der man gynget avgårde så fort den andre trakk pusten litt dypt. Jeg er også en magesover og myke senger gjør ikke underverker for korsryggen da den tyngste delen av kroppen naturlig nok også synker dypest ned..
Vi skaffet for en del år siden derfor nye madrasser -HARDE. For nå fikk mor velge. Og så ble det nok i overkant hardt.

Og for tiden er vi jo liksom i gang med å bruke penger (les: har kjøpt landsted..) og har derfor rettferdiggjort flytte/bytte av seng. Den gamle, harde flytter til Osen i februar. Mulig det blir en mykere overmadrass, man vil jo gjerne sove godt når man har fri også.

Og den nye sengen vi skal hente om noen dager er en Lagans by DUX. Anbefalt av kollega. DUX har visst et unikt fjæringssystem.
Så dersom ikke søvnen blir bedre nå, så vet jeg hvem som skal få overføre noen lapper til min konto ;o)

LARK
Jepp. LARK er navnet på et søvnregistreringsprogram utviklet av søvnforskere på Stanford.
Man tar på en slags myk klokke på armen når man legger seg og denne inneholder en bevegelsessensor. Ut fra hyppighet og størrelse på bevegelsene regner programmet ut når du sovner, sånn ca hvor mange ganger du er våken og når du bare snur deg i søvne. Nei, den er ikke perfekt. Den måler verken hjerneaktivitet og pulsendringer. Men for meg som opplever å ha forferdelig dårlig søvn med mange oppvåkninger var det betryggende at LARK oppfatter det samme som jeg føler. Og min mann og mins kamp gjennom 10 år om hvem som sover dårligst er avsluttet.

Etter 7 registreringer kan man få en tilbakemelding på søvnmønsteret sitt og også tips for å forbedre søvnkvaliteten.
Tips til meg fra LARK var å sette opp et mål for når jeg skal i seng (vanskelig når jeg har vakt, men ellers er målet kl 23.00 +/- 15 minutter). Passe på at det er helt mørkt i rommet (dette har vi allerede tenkt på og har rullgardin og lystett gardin) og forsøke å stå opp ca samtidig alle dager (orker ikke stå opp kl 6.45 hvis jeg ikke må, hallo!!) Så da ble det råd nr 1 da, som er overkommelig. Tidligere i seng for å oppnå flere timer med ro -selv om ikke kvaliteten på alle timene nødvendigvis er den beste.

LARK er en applikasjon jeg har lastet ned på mobilen min og som jeg har full oversikt over på nett. Morsomt å sammenlikne de forskjellige nettene. Man registrerer også inn på morgenen hvordan man føler seg, om man kvelden før trente, drakk kaffe, så tv, ble vekket, om det var bråk utenfor og om man hadde tankekjør eller annet stress som fylte hodet + et eget kommentarfelt for egne notiser.

Ingen kommentarer: