Om meg

Bildet mitt
Vålerenga, Oslo, Norway
Jeg er en aktiv småbarnsmor med full jobb, 2 gutter på 4 og 6 år, instruktør på SATS og en ganske fersk interesse for løping. Begynte bloggelivet da vi var 7 måneder i USA i 2011 og skrev små reisebrev hjem. Liker å blogge og nå blir det mest om trening, men litt blir det også om hverdagsliv, mat, Osen og nytt landsted og ting jeg tilfeldigvis ønsker å kommentere. Min mail: ingunnmosshildrum@hotmail.com

fredag 1. juli 2011

Krim og grønt hår

Krim
Etter anbefaling fra svigermor, Eva, så er jeg nå på 5. boka av den amerikanske krimforfatteren Harlan Coben. Jeg har det med å lese meg "gjennom" en forfatter før jeg bytter videre. Coben skriver godt og bruker et greit leselig engelsk, men han har en del ord og uttrykk jeg ikke har hørt før og som også Jarle har problemer med å oversette. Stort sett forstår jeg hva han mener og sitter liksom ikke med ordboka oppe.
Forfatteren skriver med en tvist. Noe fra fortiden er oftest årsaken til uant ondskap fra uante mennesker. Man er i de fleste bøkene med og finner ut det meste underveis, uten at dette gjør avslutningen av bøkene mindre bra.
Men den siste jeg leste "Just one Look". Oi, den var spennende den. Mye råhet og fortvilelse, og den lille tvisten ble ikke avslørt før helt til slutt. Dette er boka jeg har likt best av ham, selv om "Play Dead" kommer på en god andre plass.
Anbefalt sommerlektyre hvis noen trenger krimtips.


Anbefalt sommerlektyre

Grønt hår
Jeg husker fra jeg var liten og vi om somrene syklet til Breiva, et badested i Lyngdal. Vi hadde med shamppo og når vi stupte uti, kom det en lang strek med bobler etter oss. Moro helt til vi skjønte at Timoteishampooen gjorde at alle vi med sommerblonde lokker fikk grønt hår. Og det er virkelig ikke lekkert.
Her er det ingen timoteishampoo å spore opp, men det er så mye klor i vannet her (eller vi tilbringer så mange timer i bassenget) at gutta ble helt grågrønne i håret.
Oh no!
Den ene jenta til en mor i Fredrik sin klasse har også blondt hår og hun var uttalt grønn! Hun tipset om sitronsaft, tomatjuice og en spesiell shampoo mot det grønne.
Gutta og jeg (var også lett grønnaktig i tuppene)
sprutet sitronsaft i håret og fønte på, kanskje varmen kunne aktivere noen blekende stoffer? Håret ble stivt og flokete og det sved når sitronen kom i øynene eller i sår. Vel, vi er omtrent tilbake til utgangspunktet ihvertfall, så fikk det være verdt litt svie og tårer.

Så ille ble det ikke, men det er nok til at håret ser møkkete ut

Jarle er tilbake fra London. 3 dager med 8 timers tidsforskjell er ikke bare bare. Deilig å ha ham tilbake. I morgen skal vi på helgetur til Grass Valley og skal feire 4. juli sammen med familien Veerkamp, det blir veldig hyggelig.

Trening
Løp i går med de nye skoene. Hadde knytt dem litt stramt og gadd ikke stoppe underveis for å knyte igjen, føler jeg blir så stiv i beina når jeg må stoppe, og spesielt når jeg må bøye meg ned. Hadde fin driv og koste meg ute i varmt vær. Skoene føltes gode på foten og ingen vondter under eller etter.
For tiden er jeg helt nødt til å ha med drikkeflaske, er sjeldent ute kortere enn 40 minutter og jeg blir veldig tørst. Det er varmt her nå og skal visst bare bli varmere og varmere før det snur igjen mot slutten av neste uke.
Det ble siste løpeturen i juni og satte mengdemånedsrekord med 159km, hadde også de to løpene jeg har vært med på i juni. Juni bør vel derfor oppsummeres som en bra løpemåned.


Ingen kommentarer: