Om meg

Bildet mitt
Vålerenga, Oslo, Norway
Jeg er en aktiv småbarnsmor med full jobb, 2 gutter på 4 og 6 år, instruktør på SATS og en ganske fersk interesse for løping. Begynte bloggelivet da vi var 7 måneder i USA i 2011 og skrev små reisebrev hjem. Liker å blogge og nå blir det mest om trening, men litt blir det også om hverdagsliv, mat, Osen og nytt landsted og ting jeg tilfeldigvis ønsker å kommentere. Min mail: ingunnmosshildrum@hotmail.com

onsdag 27. april 2011

2 ukers kontroll etter armbrudd

I dag hadde tiden kommet for ny kontroll på ortopedisk poliklinikk. Det har allerede gått to uker siden ulykken der Fredrik fikk en kars skateboard rett mot sin venstre overarm og han fikk en relativt stygg spiralfraktur.
Smertene har gitt seg, gutten har siste uka snurret rundt mens han sover og har løpt (litt som ringeren av Notre Damm, men dog løpt). Og igjen er jeg veldig imponert over hvordan den skadde armen liksom bare er der og han finner måter å gjøre de tingene han ønsker på.
Jeg har allikevel vært bekymret over at han ikke kan ekstendere (rette ut og heve) håndleddet, han kan heller ikke ekstendere fingrene eller ta tommelen opp. Han har heller ikke følelse oppe på tommelen og han sier selv det føles som han har et skall der. En tidligere kulling som skal bli ortoped lurte på om de hadde vurdert operasjon grunnet nervepåvirkning og plutselig var hodet fullt av tanker...

Det begynte med nye røntgenbilder. På sidebilde ses tydelig ossifisering (bendannelse, som er en bra ting når man brekker noe). Rett forfra (en projeksjon jeg ikke har sett før) sto det en benbit ut til siden -ikke rart dette har gjort vondt..
En yngre lege kom først inn for å snakke med oss og jeg sa det går fint med Fredrik hva gjelder smerte, men at jeg var bekymret for nerveskaden. Han undersøkte nøye og sa han ville diskutere med overlegen og se på bildene.
Og så kom overlegen inn og hadde med lege nr 1 og en annen yngre lege. Han tok av den gamle lasken og var helt klar på at så lenge nerven fungerer til en viss grad vil den vokse seg tilbake til sånn den var, men det vil ta tid. Kanskje 3-6 måneder. Han ville også ha en lang rundgips nå som skulle gå helt ned rundt hånden for at håndleddet skal få litt støtte (hånda ble tidligere hengende ned og Fredrik bar den med den andre hånda eller hadde den inne i slyngen).

Fredrik fikk velge farge på den nye gipsen... og den ble svart..


Litt mer proff enn den første laska som skle ned hele tiden.
Regner med det var en sånn du skrev om Trude?


Etter å ha hørt historien om farfar som brakk armen som sju-åring og brukte gipsen som våpen er Fredrik nå i full gang med å sjekke slagkraften av sin egen gips. Ikke så bra, sier mor og må be far slutte med lekeslåssingen ;o)

Nå er vi glade for at alt virker å være under kontroll og neste time er om tre uker.
Det føltes veldig godt å få en overlegevurdering og dersom man er på sykehus er det alltid bra når de gamle ringrevene har med seg studenter/yngre leger. Da er det læremester og svenn tid, og man får stort sett mye mer informasjon og gjennomgang enn man får til vanlig.

Svømming
Teodor har vært på sin tredje svømmetime i dag og Mike var tilbake, noe Teodor var veldig fornøyd med. Mike har barnetekke så det holder og Teodor ler så han nesten går ut av sitt godeste skinn. Blir jo nesten litt engstelig der han gapskratter, kommer under vann og får i seg noen deciliter hver gang. Teodor stakk etterhvert hele hodet under vann for å se etter hva Mike tullet med under vann, og det var selvfølgelig hensikten også "vil du være med på moroa må du komme ned hit...".
Teo ble også sluppet under vann uten noe å flyte på og svømte to meter bort til kanten... WOW!
Etterpå tisset han litervis, to ganger.

Trening
Jeg fikk meg en løpetur i dag også. Utsetter intervallene... Vet ikke helt hvorfor jeg ??? Kremt.. Er jo ikke akkurat kjempebehagelig da, og jeg må virkelig skjerpe meg har jeg tenkt til å øke farta fram til 10km i New York i juni, ikke mange ukene igjen..
Løp ganske langt, 13km. Det er så vannvittig deilig vær her nå. Varmt med lett bris, helt fint med t-skjorte og tights (fikk litt gnagsår på innsiden av lårene av å løpe med shorts på mandag, selv om den har kort tights inni (den gle selvfølgelig opp)). Løp flatt et stykke først uten å få opp farta, tok en runde rundt "the Dish" og fikk pulsen godt opp i motbakkene før jeg forsøkte å beine på nedover og tilbake til bilen, siste 4 kilometrene. Snittid totalt på 10,2km/t, 11,6 siste 4K. Og så var jeg ikke sliten en gang da jeg kom til bilen. Digg.
Men NESTE løpetur skal inneholde intervaller altså. Vi drar på tur til helgen så må passe på at jeg får til en intervalløkt per uke.

Ingen kommentarer: