Om meg

Bildet mitt
Vålerenga, Oslo, Norway
Jeg er en aktiv småbarnsmor med full jobb, 2 gutter på 4 og 6 år, instruktør på SATS og en ganske fersk interesse for løping. Begynte bloggelivet da vi var 7 måneder i USA i 2011 og skrev små reisebrev hjem. Liker å blogge og nå blir det mest om trening, men litt blir det også om hverdagsliv, mat, Osen og nytt landsted og ting jeg tilfeldigvis ønsker å kommentere. Min mail: ingunnmosshildrum@hotmail.com

mandag 4. april 2011

Hva lærer barn av språk på 3 måneder

Det er i dag 3 måneder siden vi reiste fra Oslo. Tiden går så utrolig fort. Vi hadde bestemt oss for at denne turen ikke skulle bli lenger da Fredrik begynner på skolen i Norge til høsten og det ønsker vi at han skal få gjøre. Det var heller ikke aktuelt for min del å søke en lengre permisjon. Kanskje jeg hadde fått det invilget, men vi kan ikke leve særlig mye lenger på en inntekt.

Språk
Det er spennende å følge barnas språkutvikling. Teodor tar etter og jeg hører at han hører engelsk i flere timer i løpet av dagen. Han kom inn på kjøkkenet i stad og sa "I like water".
Fredrik snakker på skolen nå. Det er nok mest Star Wars engelsk og mye gestikulering, men han gjør seg forstått og han skjønner mer og mer. "Do you wanna learn Norwegian?" spør han guttene i klassen. Han sier "jeg vil...", "jeg liker/liker ikke...", "hva er det?", han kan stille spørsmål og synger en sang til det amerikanske flagget med hånden på hjertet. Festlig.

I dag har han hatt "lang dag". Fram til nå har jeg hentet ham etter storefri kl 12.30, men nå er planen at han skal være på skolen til 14.30. De to siste timene er uten samlingsstund og tavleundervisning. De er i klasserommet sammen med lærer og kan gjøre det de vil (men tror ikke bråkelek er lov, og det er sikkert det Fredrik helst vil..) Dette gjør at Teodor og jeg får litt rolig alenetid på ettermiddagen der vi kan handle og gjøre ting som må gjøres. Fredrik er ikke særlig glad i å handle og det å ha med seg begge i butikken er rett og slett selvpining, så sant man ikke er der for å kjøpe is og pannekaker for det synes Fredrik er helt greit.
Fredrik blir på den måten også enda mer eksponert for det engelske språket og de har mer frilek disse timene og han får forhåpentligvis snakket enda mer, og lekt mer.

Ingen kommentarer: