Om meg

Bildet mitt
Vålerenga, Oslo, Norway
Jeg er en aktiv småbarnsmor med full jobb, 2 gutter på 4 og 6 år, instruktør på SATS og en ganske fersk interesse for løping. Begynte bloggelivet da vi var 7 måneder i USA i 2011 og skrev små reisebrev hjem. Liker å blogge og nå blir det mest om trening, men litt blir det også om hverdagsliv, mat, Osen og nytt landsted og ting jeg tilfeldigvis ønsker å kommentere. Min mail: ingunnmosshildrum@hotmail.com

fredag 25. februar 2011

Body Worlds VITAL

Meldt regn, men det kom ikke en dråpe. Rolige frokoster er erstattet med stående buffèt fra 9-11.30. Vi stappet og stuet inn jenter og fruer og kofferter og barnevogn og kjørte mot San Jose. Dro på museum og utstillingen Body Worlds Vital av Gunther von Hagens på Tech museet.

Der vises kroppens muskler, nerver, blodtilførsel etc på noen ekte kropper og noen laget i voks. Etter å ha sett bilder fra hele utstillingen på internett skjønner jeg at vi kun har sett en del av utstillingen, heldigvis. Kan bli litt vel morbid, også for en som har tilbragt x-antall timer over disseksjonsbenken. Kjempespennende var det uansett og gutta fulgte spent med da jeg fortalte hva vi så. Utstillingen anbefales for barn over 10 år, men det var virkelig ikke noe problem. Charlotta var nok den som hadde størst problemer ;o)

De har også bilder av familier fra forskjellige land og verdensdeler med oversikt over hva hver familie spiser og drikker på en uke og alle personene synes med kropp. Det var spennende å se at de som spiste sundt, men hadde masse cola på menyen også var relativt store. De som drakk vann, hadde kjøtt og grønt på menyen var normale og der det var lite kjøtt og nesten ikke sukker var de slanke. Gutta koblet og kikket og grublet og pekte i smug. Men spiste og drakk med stor appetitt da vi etterpå spiste på McDonalds etterpå. Andre besøk på McD siden vi kom til Amerika, prøver å spise middag hjemme. Men med storbesøk og forsøk på å holde oss i aktivitet i så mange timer er det vanskelig å få til den helt sunne varianten.
Gutta fikk en "menneskekropp" i gave der man kan ta av fremre del av ribbene og plukke ut alle organene med pinsett. Organene er klebrige og tas ut og pakkes inn igjen ved å henge ting på hverandre. Stor stas å dissekere menneskekroppen da vi kom hjem. Doktor Ingunn falt for modellen fordi den er den mest anatomisk korrekte jeg har sett til barn. Mangler dog en bukspyttkjertel og en milt, ellers er den virkelig ikke så verst ;o)

På techmuseet er det til vanlig en utstilling der barn kan utforske og ta på alt. Hvordan energi må til for å få pærer til å lyse, hvordan led-pærer bruker mindre energi enn andre pærer. Klosser, baller og masse morsomme ting å utforske. Veldig behagelig dag sammenliknet med i går. Gutta var fornøyde, inkludert lille Jarl som endelig også fikk lov til å løpe rundt.






Trening:
Etter å ha spist på Mc`ern var det helt forferdelig å løpe. Tung i beina og kom aldri i gang, slet fra første minutt og ut. Presset meg allikevel til å løpe 50 minutter i håp om at det skulle bli en mil, men den gang ei. Nærmer meg i hvert fall.
Har slitt med vonde achilleser siden sommeren 2009 og har vært veldig spent på hvordan de skulle takle den økende løpemengden. Har vært veldig flink til å tøye legg og nå går det faktisk bedre. Kjenner godt at de er der, spesielt den venstre, men det er ikke like plagsomt som det har vært.

Angående treningsmål ble jeg plutselig veldig giret og ville melde meg på halvmarathon i New York. Lufta gikk litt ut da Vegard, broren til Jarle, kommenterte at den går av stabelen om 3 uker. DET blir nok litt i tøffeste laget når jeg såvidt har rundet 9km.. Senker jeg tempoet litt så er det ikke noe problem å løpe lenger, men skal man først løpe et løp er det jo morsomt å prøve å gjøre det litt bra og faktisk legge inn en liten innsats i forkant. Så da spørs det om jeg ikke skal melde meg på til 10km i New York i juni jeg også. Men til fam Grindeland-Hildrum; det passer best om dere kommer på besøk etter det. Fredrik går jo på skolen kom jeg plutselig på. Det er jo som å jobbe det. Kan ikke komme etter 8.05 om morgenen og ikke heller bare la være å gå ;o)

Ellers skal jeg prøve å finne ut når halvmarathon i San Fran er. Det er visst helt fantastisk å løpe over broa og store deler av løpet går med fantastisk utsikt høyt oppe i byen (og så er det selvfølgelig en del bakker da..). Så spenningen er til å ta og føle på. Er uansett kjempemotivert for å trene nå og har sett litt på 12-ukers treningsopplegg laget av Grete Waitz for 10km og halvmara. Ser ut som jeg er godt i gang og kan hoppe inn på rundt uke 4-5.

Og helt til slutt dagens råd, stump røyken (eller helst ikke begynn):
Eller som Arvid sa det; tenk å betale for å dø da!

2 kommentarer:

Silje Sandmæl sa...

Hei snuppa. Har endelig klart å skaffe meg en blogg konto, så jeg kan legge igjen kommentarerer, men har fulgt med på bloggen din hele veien..Så herlig å lese om livet i San Fran...og sååååååå misunnelig jeg er.

Ingunn sa...

Hei Silje! Koselig å vite at folk følger med på bloggen. Rart å være så langt borte og føles litt nærere når venner vet hva vi driver med. Håper alt er bra med dere der hjemme også. Savner dere! Stor klem fra bloggeren