Om meg

Bildet mitt
Vålerenga, Oslo, Norway
Jeg er en aktiv småbarnsmor med full jobb, 2 gutter på 4 og 6 år, instruktør på SATS og en ganske fersk interesse for løping. Begynte bloggelivet da vi var 7 måneder i USA i 2011 og skrev små reisebrev hjem. Liker å blogge og nå blir det mest om trening, men litt blir det også om hverdagsliv, mat, Osen og nytt landsted og ting jeg tilfeldigvis ønsker å kommentere. Min mail: ingunnmosshildrum@hotmail.com

tirsdag 8. februar 2011

Skole og barnehage

Fredrik begynte på Encinal elementary school forrige tirsdag. Han ble først skrevet inn i 1st grade (norsk andre klasse) og det ble litt feil da han aldri har gått på skole og en bunch med americanske barn skulle ligge 1 1/2 år foran ham. Ble derfor utsatt en dag og så startet han opp i Kindergarden -tilsvarer norsk første.
Han nekter fortsatt å gå inn porten om morgenene og må overtales, tvinges og nesten bæres bort til klassen sin. 4 av 6 dager har han dog vært særs fornøyd med skoledagen og han mestrer det nok egentlig over all forventning. Han sykler til skolen sammen med Jarle og jeg henter. Foreløpig har han korte dager, til 12.30. De to timene han kan være der etter det brukes kun til å leke, ikke skole. Som en slags SFO.
Tøff skolegutt

Teodor har startet i Childcare. De kaller det preschool fram til Kindergarden, meget forvirrende.
Selv om prisene er stive har vi valgt det sånn. Han har halvdagsplass og må hentes før 13. Det er en super barnehage med max 30 barn, per i dag 24. De har et stort uteareale med masse spennende leker, inne har de klatreloft, en stor scene å leke på og god struktur og orden. De får levert lunsj daglig, og for å si det sånn tror jeg de har en mer variert og næringsrik lunsj enn en gjennomsnittsfamilie har til middag i Norge.
Vi har fått anbefalt barnehagen av Jarles norske kollega og det er derfor allerede en jente der som kan norsk. Hennes mor er dog americansk, så hun svarer på engelsk når vi snakker til henne :o) Teodor er uansett veldig fornøyd med at hun er der og var i dag alene for første gang, en hel time.



OG JEG HADDE MIN FØRSTE TIME ALENE PÅ DAGTID -FRI FRA BARN!
Jeg har hatt en fantastisk tid med barna fram til nå. Vi har kost oss masse i parken og hjemme, så misforstå meg rett. Etter 1 måned har i hvert fall jeg følt meg lett preget av å aldri kunne gjøre noe eget.
Gikk en tur i sola, bestilte lunsj og kaffe på cafè og leste bok mens jeg smilte fra øre til øre. Første tegn til daffing, og det var deilig.

Og gratulerer til pappa som fyller 61år i dag :o)
Han har ikke klart å laste ned skype enda, men vi ringte via skype i dag morges kl 7.30, da var han og familien ute og feiret med pizza. ;o)

Ingen kommentarer: