Om meg

Bildet mitt
Vålerenga, Oslo, Norway
Jeg er en aktiv småbarnsmor med full jobb, 2 gutter på 4 og 6 år, instruktør på SATS og en ganske fersk interesse for løping. Begynte bloggelivet da vi var 7 måneder i USA i 2011 og skrev små reisebrev hjem. Liker å blogge og nå blir det mest om trening, men litt blir det også om hverdagsliv, mat, Osen og nytt landsted og ting jeg tilfeldigvis ønsker å kommentere. Min mail: ingunnmosshildrum@hotmail.com

torsdag 3. mars 2011

FØRSTE MILA! og oppskrift på cookies

Lite treningsinnlegg her. Dro på løpetur ute. Tung i beina, men prøvde å gasse på når jeg kom på det. Nøyaktig en time i dag også, men rundet mila! Tjoho! Har aldri løpt så langt før og er kjempestolt! 10,2km gir ikke verdens beste tid, men det er definitivt en start.

På gode dager tenker jeg meg tre mål:
10km i NY 11.juni
21km i San Francisco 31.juli
21km i Oslo 25.september

Så får vi se om beina og motivasjonen holder.
Ingen vondter noen sted på løpeturen i dag, bare tung.

Og nå passer det bedre med cookies :o)
Oppskriften er i cups. 1 cup er 250ml

CHOKOLATE CHIP COOKIES
ca 36 stykk (spørs hvor mye deig du spiser og hvor store du vil ha dem, de store myke man kjøper på cafè er sikkert av 2 ss per/stk).
2 1/4 cup hvetemel
1ts natron
1/4 ts salt
1 cup brunt sukker
3/4 cup hvitt sukker
1/2 cup usaltet smør (ca 120gram)
1 ts vaniljeekstrakt
2 store hvite eggehviter (jeg har brukt 3 mindre og synes deigen blir bedre)
3/4 cup semisweet sjokoladebiter
     -har i grunnen ikke lagt merke til om vi har dette i Norge, her i USA er det jo stor business. Dette er altså
      sånne små praliner med en liten topp oppå, ca 1/2cm i diameter. Ellers er det sikkert mulig å hakke
      annen sjokolade i biter og ha i, eks kokesjokolade.

Sånn skal deigen se ut:
350gr Fahrenheit (180 grader)
Bland mel, natron og salt i en bolle. Bland sukker og romtemperert smør i en annen. Mikse sukker og smør og ha i vanilje og egg. Bland inn melblandingen (noe mer forsiktig pga natronen) og ha i sjokoladebiter (karamellbiter fungerer også veldig bra).
Fordel cookies ca 1 ss på bakepapir, beregn litt avstand for de sklir ut en del. Stekes i 10 minutter eller til lys brun.

Og mens jeg har skrevet dette så har jeg spist en stor skål is med chokolate chip cookiedough. Men som Anna skrev i en kommentar, når man trener mye så er dette en av godene. Så enig, så enig.

1 kommentar:

Anna sa...

Bra Ingunn! Pass på å øke antall km og tempo gradvis, så unngår du kjedelige skader og sviktende motivasjon. Blir det litt lite utfordrende, søk opp noen saftige motbakker:-)
Takk for oppskrift, den skal nok prøves ut i løpet av helgen (etter løpetur hjem fra jobb idag og timer på SATS både lørdag og søndag)