Om meg

Bildet mitt
Vålerenga, Oslo, Norway
Jeg er en aktiv småbarnsmor med full jobb, 2 gutter på 4 og 6 år, instruktør på SATS og en ganske fersk interesse for løping. Begynte bloggelivet da vi var 7 måneder i USA i 2011 og skrev små reisebrev hjem. Liker å blogge og nå blir det mest om trening, men litt blir det også om hverdagsliv, mat, Osen og nytt landsted og ting jeg tilfeldigvis ønsker å kommentere. Min mail: ingunnmosshildrum@hotmail.com

onsdag 9. mars 2011

Barna

Dette blir dagens 3. innlegg, men regner med besteforeldre etc synes det blir litt mye meg og mitt og ønsker å vite litt mer om hvordan det går med barnebarna.
Barna har det bare fint.

Teodor:
I barnehagen går det veldig bra. Han er i godt humør og både "the teachers" som kalles fordi det er preschool og foreldre kommenterer at han har glidd så fint inn. Han følger samlingsstund og boklesing, men jeg har sett at han kravler rundt som en kålorm når han ikke skjønner hva de leser og det er for lite bilder. Men han er med på noen sanger som "The weels on the bus go round and round", "Itcy, bitcy spider" og "Old McDonald had a farm". I dag var han ute med en av lærerne fordi mange hadde gym og det ble flere voksne per barn. de øvde på farger, telling og enkelte ord. Hun var såå imponert og kom løpende for å fortelle da jeg skulle hente. Stolt hønemor da, vet du! Ellers er han litt hyperaktiv når vi kommer hjem eller parken på ettermiddagene. Av og til ender det med at han ødelegger ting, av og til sovner han, av og til kan han aktiveres med tegning eller matlaging, eller som i dag med "Bob the Builder" på TV på engelsk. Han blir nok ganske trøtt av 4 timer med engelsk og jeg regner med at prosessoren oppe i topplokket går på høygir og prøver å plassere inntrykkene.

Fredrik:
Sykler stolt til skolen hver dag, det er kanskje 1,5km og selv om Jarle synes det er litt slitsomt og tar mye tid, så har nok gutta boys en veldig fin morgenstund der de sykler avgårde i morgenkulda.
Læreren heter Mrs. Callahan og hun virker veldig flink. Til å være Kindergarten må jeg si de har kommet langt. De har lært alle bokstavene, kjenner igjen ord og leser noe. Vet jo ikke hvor fort man går fram i 1. klasse i Norge enda, men de er ihvertfall langt forbi førskole som vi har for barna på den alderen hjemme.
Fredrik blir litt utålmodig når de har samlingsstund og han ikke skjønner. Men han svarer på flere og fler spørsmål og Mrs Callahan forteller at han sier korte setninger foran alle sammen. Jeg er så superimponert over ham. Han har kommet ganske så langt med språket og der går definitivt prosessoren på høyoktan! Han fanger opp og plasserer og prøver og feiler. "You are an appletree" har jeg jo fortalt om før, og nå er det
"You are a monkey" og "You are angry"...
Fredrik veksler veldig i humør og prøver ut grenser for tiden. Veksler fra veldig snill, kosete og hjelpsom til sint og "slem" (ødelegger, dytter, stikker av) av små detaljer. Vi jobber med saken og for tiden er det mye mindre DS og TV titting.

I dag skulle vi egentlig i parken. Dro hjemmom, pakket og var klare da Fredrik kom og slo til Teodor i sykkelhjelmen 5-6 ganger, Teodor sa "nei" og dyttet ham vekk. Da falt Fredrik og slo en diger kul i bakhodet. Så da har vi heller vært inne og har vel egentlig kost oss ganske mye. Teo var trøtt og tettet til do (har ikke orket å gå ut dit igjen, valgte å bli ferdig med maten før jeg tar tak i den jobben..) og han sullet litt inne på rommet og i sengene, Fredrik har kuttet grønnsaker og kylling til den store gullmedalje og er veldig fornøyd med ettermiddagen. Nå står maten i ovnen og vi venter på at Jarle skal komme hjem. Vi har tegnet og gutta er slitne, så mor ble myk og satte på TV`en. Trengte også litt ro for å få blogge i fred ;o)

1 kommentar:

Astri Hildrum sa...

Hei, fortsatt mange morsomme, interessante og velskrevne innlegg. Synes ikke du bare skriver om deg og ditt- ikke i det hele tatt. Men likevel morsomt med et innlegg om gutta. Savner dem og dere. Rart at de lærer amerikansk. Her har jr gått sitt første skirenn i dag, 500 meter ved Skullerudstua. Gjennomførte med glans og fikk medalje:-)