Om meg

Bildet mitt
Vålerenga, Oslo, Norway
Jeg er en aktiv småbarnsmor med full jobb, 2 gutter på 4 og 6 år, instruktør på SATS og en ganske fersk interesse for løping. Begynte bloggelivet da vi var 7 måneder i USA i 2011 og skrev små reisebrev hjem. Liker å blogge og nå blir det mest om trening, men litt blir det også om hverdagsliv, mat, Osen og nytt landsted og ting jeg tilfeldigvis ønsker å kommentere. Min mail: ingunnmosshildrum@hotmail.com

onsdag 2. mars 2011

Husmannskost

På 2 måneder har vi ikke hatt kjøttkaker og det er for galt. Vi elsker kjøttkaker. Men hva gjør man i et land der de ikke har Toro? Jo, da må naken kvinne lære å spinne.
Hadde 5 forsøk på brunsaus da jeg var i begynnelsen av 20-årene. Smeltet smør, hadde i mel, brunet og spedde ut og salt + pepper. Smaken ble god, men lysebeige saus ser ekkelt ut. Alle grytene måtte til pers og etter 5 beige gryter ga jeg opp. Fant ut i etterkant at det er hvitsaus som lages med melk og at man i brunsaus bruker kraft eller buljong. Samma det, tenkte jeg. I stick to Toro.
Jepp, så da var grunnlaget for dagens tekst beskrevet. Brunet smør og mel og spedde ut med buljong. Hadde også oppi mykstekt løk og det som blir igjen i bunnen etter å ha stekt kjøttkaker ble kokt ut med vann og blandet i sausen. De har ikke Toro, men sterk buljong hadde de og jeg trengte ikke mer salt.
Mmmmmmm

Og IKEA stilte opp med tyttebær så her var det duket for lekkert kjøttkakemåltid. Vi sleiket fatene til slutt og neste gang må jeg kjøpe mer enn 800gr kjøttdeig.... Og hvis noen har lyst til å prøve seg som ikke har laget saus før så brukte jeg to store skjeer smør og ca 2 skjeer mel. Man sper ut til ønsket konsistens og passer på å røre så det ikke blir klumpete. 1 løk, stekt til myk og lysebrun, blandet inn til slutt.
I kjøttkakene hadde jeg i dag kjøttdeig, salt, pepper, muskat og 2 egg. Pleier å ha i litt fløte, men hadde ikke i dag. Pleier også å ha litt griljermel i (eller brødsmuler) og litt potetmel for å binde sammen.
Veldig enkelt og kjempe godt. Beregn litt tid, spesielt om du lager til mer enn 4.
Bon Appetitt
(jeg skrøt visst av noen amerikanske kakeoppskrifter og så var det kjøttkaker som kom først... Vel, cookiesene kommer)

1 kommentar:

Astri Hildrum sa...

Cookies! Mmmmhh...Også glad for at guttas smak for god norsk tradisjonskost holdes ved like!